هموطنان ميتوانند از طريق سامانه بيمه مشتركان برق، نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهاي مالي، جاني و نقص عضو ناشي از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسي، ارزيابي و انتخاب بيمهگر در فرايند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بيمهگر، اقدام ميشود.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، سخنگوي صنعت برق با بیان این مطلب گفت: صنعت برق از سال 91 تاكنون در تلاش براي جبران بخشي از خسارتهاي وارده به مردم كه در اثر اتفاقات شبكه رخ ميدهد، بوده است.
"مصطفي رجبي مشهدي" با بيان اين كه بر اساس قانون رقمي معادل 100 تومان در ماه از مشتركان شهري و 50 تومان در ماه از مشتركان روستايي اخذ ميشود، خاطرنشان كرد: بر اين اساس اگر حادثهاي براي وسايل برقي رخ دهد يا خسارت جاني به افراد وارد شود، بيمه تا سقف تعيين شده در دستورالعملها، نسبت به جبران آن اقدام ميكند.
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعملهاي ابلاغي براي خسارت تجهيزات حداكثر 121 ميليون و 280 هزار ريال، آتش سوزي و انفجار حداكثر چهار ميليارد و 169 ميليون ريال، غرامت فوت حداكثر چهار ميليارد و 548 ميليون ريال، غرامت نقص عضو حداكثر سه ميليارد و 32 ميليون ريال و هزينه پزشكي حداكثر سه ميليارد و 221 ميليون و 500 هزار ريال به آسيب ديدگان تعلق ميگيرد.
رجبي مشهدي با اشاره به اين كه شركت توانير به نمايندگي از همه شركتهاي توزيع نيروي برق كشور نسبت به انتخاب شركت بيمهگر اقدام ميكند، خاطرنشان كرد: برگزاري مناقصه جهت انتخاب شركت بيمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه و ترتيبات مناقصه با توجه به حساسيت موضوع كه حقوق مردم را دربر میگیرد، پس از تهيه اسناد و جزئيات مناقصه، انجام ميشود.
وي با بیان اینکه اين روند در صورتي كه نياز به تمديد نباشد، 45 روز به طول ميانجامد، گفت: با توجه به شرايط مورد اشاره و زماني كه انتخاب شركت بيمهگر نياز دارد كه گاه تا نيمه سال نيز به طول ميانجامد، صنعت برق به منظور جلوگيري از تضييع حقوق مشتركان، نسبت به راه اندازي سامانه بيمه مشتركان به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام كرده است.
سخنگوي صنعت برق اظهار داشت: از طريق اين سامانه هموطنان ميتوانند نسبت به ثبت درخواستها و خسارتهاي مالي، جاني و نقص عضو ناشي از حوادث شبكه برق اقدام كنند كه پس از بررسي، ارزيابي و انتخاب بيمه گر در فرايند مناقصه، نسبت به پرداخت خسارت توسط شركت بيمهگر، اقدام ميشود.
نگهداري شبكههاي داخلي منازل به عهده مشتركان است
سخنگوي صنعت برق با بيان اين كه 98 درصد از خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشي از تجهيزات برقي و بقيه موارد مربوط به نقص عضو و انفجار است، تاكيد كرد: نكات ايمني از سوي مشتركان بايد جدي گرفته شود و در صورت فرسودگي شبكه برق، با كمك افراد متخصص نسبت به رفع فرسودگي اقدام و از بروز خسارت و تلفات جاني و مالي جلوگيري كنند.
رجبي مشهدي همچنين با تاكيد براين كه نگهداري شبكههاي داخلي منازل و ساختمانها به عهده مشتركان است و آنها مالك كنتور و شبكههاي داخلي ساختمان هستند، به همه مشترکان برق توصيه كرد: نسبت به رسيدگي و بررسي شبكههاي داخلي ساختمان توسط متخصصان و كارشناسان خبره اقدام و همچنين از دستگاههاي محافظ براي وسايل برقي استفاده كنند.
برق دزديها باعث ايجاد نوسان در شبكه ميشود
وي در عين حال برخي اتفاقات شبكه را نيز ناشي از استفاده هاي غيرمجاز از برق عنوان كرد و گفت: استفادههاي غيرمجاز از برق(برق دزدي) باعث ايجاد نوسان در شبكههاي برق ميشود و همين امر ممكن است به وسايل مشتركان آسيب وارد كند كه در اين زمينه از همه مردم درخواست داريم در صورت مشاهده چنين مواردي، از طريق شماره تلفن 121 اداره برق منطقه خود را در جريان قرار دهند.