نشست کمیسیون مهندسی و سیستمهای سندیکا بیست و پنجم شهریور ماه در محل این تشکل برگزار و مقرر شد که پیگیریها به منظور تعیینتکلیف اصلاح حدود مجاز آلایندگی نیروگاهها با سوخت گازوییل و نیز ارائه راهکار برای پیشگیری از تحمیل هزینههای ناشی از استارت ـ استاپ پرتعداد واحدهای نیروگاهی همچنان استمرار یابد.
در بخش اول چهل و سومین نشست کمیسیون مهندسی و سیستمها، گزارشی از نشست مشترک نمایندگان کمیسیون با نمایندگان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ارائه و اشاره شد که بر اساس مذاکرات صورت گرفته، برگزاری نشست سهجانبهای با حضور نمایندگان سندیکا، برق حرارتی و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور پیگیری موضوع اصلاح حدود مجاز آلایندگی نیروگاهها به ویژه با سوخت گازوییل در دستور کار قرار گرفت.
در این گزارش همچنین به عدم وحدترویه در آنالیز سوخت نیروگاهها اشاره و تاکید شد که در آنالیزهای فعلی ترکیبات نیتروژنی ارزیابی نمیشود که اساسا تاثیر قابلتوجهی بر میزان NOX تولید شده توسط نیروگاهها دارند. استاندارد نبودن سوخت تحویلی به نیروگاهها و همچنین عدم همخوانی آن با تکنولوژی کنونی آنها از جمله دیگر موضوعاتی بود که در این گزارش مورد تاکید قرار گرفت و تصریح شد که این موارد هم به شکل مستقیم بر افزایش سطح آلایندگی واحدهای نیروگاهی تاثیرگذار است.
به این مساله اشاره شد که بر اساس مذاکرات صورت گرفته در نشست مشترک با نمایندگان شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی قرار بر این گذاشته شده که این شرکت طی نامهای به شورای عالی امنیت ملی، خواستار معاف کردن نیروگاهها از عوارض آلایندگی در ماههای سرد سال شود، چرا که در این دوره زمانی نیروگاهها به دلیل کمبود سوخت بالاجبار ناگزیر به استفاده از سوخت پشتیبان هستند که پیامدهای مالی و فنی قابلتوجهی برای آنها دارد. در همین راستا پیشنهاد شد ضمن انجام پیگیریهای لازم به منظور ارسال نامه مذکور برای شورای عالی امنیت ملی از سوی برق حرارتی، کیفیت سوخت نیروگاهها و تاثیر آن بر میزان افزایش آلایندگی واحدها در کارگروه سوخت به صورت جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
در نهایت با توجه به اینکه برخی از نیروگاهها سطح آلایندگی بالاتری نسبت به حدود مجاز تعیینشده در تصویبنامه هیات وزیران دارند، مقرر شد طی هماهنگی با این نیروگاهها، استعلامهای لازم در خصوص خط لوله سوخت آنها صورت گیرد تا مشخص شود پیش از آغاز فصل سرد و انتقال گازوییل از طریق این خط لوله، چه سوختهای دیگری منتقل شده است، تا از این طریق ارزیابی دقیقتری از کیفیت سوخت نیروگاه به دست آید.
استمرار روند پیگیری هزینه های مربوط به Start – Stop بیش از حد نیروگاه ها از طریق مکاتبه با شرکت مدیریت شبکه هم از دیگر مصوبات این جلسه بود. بر این اساس مقرر شد سندیکا طی نامه ای به شرکت مدیریت شبکه برق با استناد به شناسنامه فنی نیروگاههایی که با تعداد بالای Start – Stop مواجه هستند، خواستار اصلاح رویه و یا جبران هزینههای ناشی از آن شود.
در بخش دیگری از این نشست اعضای کمیسیون میزبان نمایندگان گروه اسفا بودند که علاوه بر فعالیت در زمینه ساخت انواع رلههای حفاظتی و دستگاههای تست، آکادمی آموزشی فعالی برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی در حوزههای مختلف صنعت برق دارند.
به این ترتیب نمایندگان گروه اسفا در گزارشی ضمن اشاره به سیلابسهای آموزشی پیشنهادی و محصولات مرتبط با زمینه کار نیروگاهها، توضیح دادند که این گروه از سال 1379 ساخت تجهیزات را با تمرکز بر ساخت رلههای حفاظتی آغاز کرده و امروز علاوه بر ساخت 20 محصول و تجهیز متنوع و دانشبنیان، یک آزمایشگاه تحقیقاتی و سه شرکت فعال و آکادمی آموزشی آن در حال فعالیت هستند. ضمن اینکه از سال 1400 هم به حوزه صادرات هم ورود کرده است.
نصب حدود هشت هزار رله حفاظتی در کشور و در اختیار گرفتن بخش قابلتوجهی از بازار توزیع و فوق توزیع، تنها سازنده تست تانژانت دلتا و برگزاری بیش از 600 روز دوره آموزشی برای نهادها و شرکتهای مختلف بخشی از فعالیتهای این گروه است که توضیحات آن در این نشست ارائه شد.
لازم به ذکر است که در مشهد با همکاری گروه اسفا پارک آموزشی در حوزه انرژی راهاندازی شده که تجربه بسیار موفقی بوده است. بر این اساس پیشنهاد شد سندیکا و کمیسیون راهاندازی یک پارک آموزشی در حوزه نیروگاهی را با همکاری مجموعه اسفا هدفگذاری کند.
در نهایت علاوه بر همکاری با آکادمی اسفا به منظور برگزاری دورههای آموزشی تخصصی در حوزه نیروگاهی، مقرر شد ظرفیتهای مجموعه اسفا در گروه مجازی فنی و مهندسی معرفی شده و امکان همکاری موثرتر نمایندگان اسفا در تهیه محتوای تخصصی این گروه فراهم شده و در کنار آن با توجه به نیازها و الزامات نیروگاهها در حوزه تست تجهیزات، گروه اسفا پروپوزال کوتاهی از ظرفیتها و تولیدات خود در این حوزه تهیه کرده و پس از تایید کمیسیون از طریق گروه مجازی فنی و مهندسی در اختیار اعضای سندیکا قرار دهد.
همچنین با توجه به اینکه گروه اسفا تنها سازنده دستگاههای عیبیابی و پایش مستمر موتورهای الکتریکی با آنالیز جریان و ارتعاش در داخل کشور هستند، مقرر شد پروپوزال مربوط به این دستگاه به صورت مجزا توسط گروه اسفا تهیه شده و در اختیار کمیسیون قرار گیرد و پس از تایید نهایی به شرکت های عضو ارائه شود.