چهل و هفتمین جلسه کمیسیون مهندسی و سیستمها سوم دی ماه
سال جاری با محوریت بررسی مهمترین راهکارهای جبران هزینههای استفاده از سوخت
پشتیبان و حل مساله جرایم آلایندگی در زمان استفاده از گازوییل در ماههای سرد سال
در محل سندیکای شرکتهای تولیدکننده برق برگزار شد.
در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم تهیه و نهاییسازی جدول
فراوانی مصرف سوخت نیروگاههای خصوصی و دولتی با همکاری سندیکا و شرکت مادرتخصصی
برق حرارتی، گزارشی از نشست مشترک برگزار شده در خصوص "بررسی گزارش فاز اول
پروژه بازنگری استاندارد 13375" در سازمان بهینهسازی مصرف سوخت ارائه و
تاکید شد که بر اساس این استاندارد بازده حرارتی نیروگاهها به صورت دورهای بر
مبنای خوداظهاری آنها بررسی میشود. در نهایت قرار است در صورت پایینتر بودن این
بازدهی نسبت به حدود تعیین شده، جرایمی برای نیروگاهها تعیین شود.
در ادامه تصریح شد که نحوه جمعآوری اطلاعات گزارش مربوط به
میزان بازدهی نیروگاهها مورد نقد قرار گرفته است، چرا که این ارزیابیها بر اساس
خوداظهاری نیروگاهها بدون راستی آزمایی انجام میشود. در حالی که اتکا به دادههای
ماشین و خوداظهاری نیروگاهها نتایج دقیقی به دست نمیدهد و در واقع انجام یک
بررسی بزرگ بر اساس یک فرضیه نادرست انجام شده است. چراکه علیرغم سطح دقت فرمولهای
تدوین شده، باید این فرضیه در نظر گرفته شود که میزان صحت دادههای ورودی، سطح دقت
تجهیزات و دوره زمانی که از انجام تعمیرات آنها میگذرد، در دقت نتایج خروجی
تاثیر مستقیمی دارد که باید در این بررسیها مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه اشاره شد که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته و
طبق آیین نامه اجرایی ماده 25 قانون اصلاح الگوی مصرف، اگر مقدار مصرف سوخت بالاتر
از نرخ مصوب باشد، مازاد آن با نرخ فوب با نیروگاه محاسبه میشود، ضمن اینکه اگر
نیروگاهی در این فرایند اندازهگیری بازدهی حرارتی شرکت نکند، کل سوخت آن با نرخ
فوب محاسبه خواهد شد.
همچنین اعلام شد که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت در نظر
دارد برای سه ماه سرد سال، گواهی بهینهسازی مصرف سوخت طراحی و صادر کند که قابلیت
معامله در بورس را دارد. ضمن اینکه از سندیکا و شرکتهای عضو آن خواستهاند که در
انجام این بررسیها همکاریهای لازم را با این سازمان داشته باشند و اطلاعات لازم
را برای برآورد بازدهی در اختیار تیم اجرایی این پروژه قرار دهند.
قرار است که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت پس از بررسی موضوعات
و نقدهای عنوان شده، اصلاحات لازم را بر روند بازنگری استاندارد 13375 انجام داده
و مجددا یک نشست هم اندیشی با حضور همه ذینفعان برگزار کند.
در بخش دیگری از نشست کمیسیون مهندسی و سیستمها گزارشی از جلسه برگزار شده در
خصوص نحوه جبران هزینههای ناشی از استفاده از سوخت پشتیبان در AVC ارائه و تاکید
شد که در این جلسه پیشنهاداتی برای جبران هزینه سوخت مطرح شد.
پیشنهاد اول این بود که مصوبهای از هیات تنظیم اخذ شود تا هزینه سربار ناشی
از سوخت پشتیبان که عملا تحمیل هزینه اضافه به صنعت برق است، جبران شود. همچنین
پیشنهاد شده است که سندیکا با سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی انجام دهد تا در
صورت امکان نرخ گازوییل تحویلی به نیروگاهها کمتر از گاز در نظر گرفته شود تا به
این ترتیب بخشی از هزینههای سوخت پشتیبان جبران شود. در سومین پیشنهاد هم عنوان
شده مکاتبات لازم با کمیسیون اقتصادی دولت انجام شود تا تعرفه مشترکین متناسب با
هزینههای ناشی از سوخت پشتیبان افزایش یافته و منابع حاصل از آن به نیروگاهها
اختصاص داده شود.
در همین راستا تاکید شد که پیشنهاد اول با توجه به ایجاد بار مالی جدید برای
وزارت نیرو، قطعا با مخالفت این وزارتخانه مواجه خواهد شد. ضمن اینکه در خصوص
پیشنهاد دوم هم تصریح شد هزینه ناشی از استفاده از سوخت گازوییل در نیروگاه، یک و
نیم برابر گاز و بسیار بیشتر از قیمت سوخت است؛ بنابراین پیشنهاد دوم هم عملا یک
راهکار بینتیجه است.
در بخش پایانی جلسه نمایندگان گروه اسفا گزارشی از پایش وضعیت موتورهای
الکتریکی و تست 12 نیروگاه در این حوزه ارائه داده و نتایج تستهای انجام شده در
این نیروگاهها را تشریح کردند.
در پایان این جلسه قرار بر این گذاشته شد گزارش کمیسیون در خصوص هزینههای استفاده
از سوخت پشتیبان به هیات تنظیم ارائه شود تا در تصمیم گیریهای آتی این هیات مد
نظر قرار گیرد.
همچنین مقرر شد مقرر شد با همکاری گروه اسفا و از طریق دفتر آموزش سندیکا، اقدامات
لازم به منظور برگزاری یک سمینار با حضور اعضای سندیکا و نمایندگان نیروگاهها جهت
تشریح اهمیت و ضرورت عیب یابی الکتروموتورهای نیروگاهها و همچنین ارزیابی نیازهای
آموزشی، فنی و علمی آنها در این حوزه انجام شود.